בבל , , 19/2/2018

                           

 

אסתר פלד פתח גדול מלמטה

אסתר פלד היא הזוכה בפרס ספיר לשנת 2017.
בראשות ועדת הפרס עמדה פרופ' ארנה בן נפתלי, ובה היו חברים חוקרת הספרות העברית ד"ר שמרית פלד, הסופר והמשפטן פרופ' צבי טריגר, הסופר וחוקר הספרות פרופ' אורי ש. כהן, הסופר יאיר אסולין, איל שגיא ביזאוי ובלהה בן אליהו.
"הספר 'פתח גדול מלמטה' מתאר את מסעה הנפשי של אישה בדרך ל'חדר משלה'", נכתב בנימוקי הבחירה שלו לרשימה הקצרה . "במרכזו, אישה בוגרת שצריכה לעצב את דרכה מחדש. בשלושים וארבעה סיפורים שהופכים למכלול סיפורי שלם מביט הספר על העולם הנפשי במבט חד ואמיץ ללא רחמים עצמיים או גאוות הבדידות. בצירוף יוצא דופן של הומור, חכמה ואומץ אסתר פלד מאתגרת נרטיבים של תהליכי חניכה של נשים צעירות. חווית המפגש עם האחר וחווית הלבד נבחנות באופן רענן וחדשני. הפתח בספר מתאר חוויה נשית מצטברת ויוצר פואטיות נשית, גדולה, חפה מבנאליות או יומרה". >>>

widelyopen_cover_front.jpg

איור: מדלן כהן

המתח הבלתי נגמר שבין עונג לכאב

״זהו הספר הרביעי של פלד — קדמו לו שני ספרי עיון על קו התפר שבין פסיכולוגיה לבודהיזם וספר הפרוזה ׳לאורה הצח של המציאות׳ משנת 2013 — אבל לצערי לא שמעתי עליה עד שנטלתי לידי את כריכתו הוורדרדה. בים הספרים המיוחצנים להפליא והמטופשים להחריד, הספר הצנוע והמוצלח הזה היה מבחינתי הפתעה נהדרת. כמה מעט זה קורה, לפתוח ספר (ישראלי!) בלי מידע מוקדם ולהישאב לתוכו בעונג...
הרקע של פלד בפסיכואנליזה ובבודהיזם ניכר ביכולתה להתבונן מן הצד בנימי נימים של רגשות, לתאר את הדיבור האינסופי של התודעה ולהתייחס לכך במידה שווה של חיבה ושל לגלוג. היא דנה בכובד ראש באהבה ובפרידה ובכל הכרוך בהן, ובה בעת גם מפקפקת בדרמה הסוערת של הזוגיות וברצינות התהומית שבה בני האדם עוסקים בה. גם אל מלאכת הכתיבה היא ניגשת מתוך הדואליות הזו, מערבבת בין הרהורים פילוסופיים להתחכמויות לשוניות, בתוך טקסטים שמתחזים לאסופת סיפורים קצרים ולמעשה הם פרקי נובלה עם נגיעות יומניות. התוצאה מרגשת, מצחיקה וחכמה, וגם מרעננת בחוסר הרצינות שבו היא מתייחסת לעצמה.
׳פתח גדול מלמטה׳ מיטיב לתאר את הקונפליקט הבלתי נגמר שבין כאב לעונג ובין חיבור לנתק, והרי המתח הזה הוא לוז האהבה. במילותיה היפות והמדויקות של פלד בפרולוג: ׳הדבר הזה לא מוביל לשום מקום׳.״
יוענה גונן על ספרה של אסתר פלד ״פתח גדול מלמטה״, הארץ ספרים >>>

הספר שילמד אתכם כמה דברים על יחסים בין גברים לנשים

"בתור מי שעבודתה היא לעשות עניין מיחסים רומנטיים, ׳פתח גדול מלמטה׳ עזר לי ממש לנשום. לנשום כשאני עמוק בתוך המים הסוערים האלה שנקראים יחסים. פלד, פסיכונאליטיקאית ומתרגלת בודהיסטית, יודעת שיש פערים בלתי ניתנים לגישור בין בני אדם, והיא יודעת שגם לא ניתן לדבר עליהם. אבל בתור סופרת, אין לה ברירה אלא לנסות. "
עמליה רוזנבלום ל פרה של אסתר פלד ״פתח גדול מלמטה״, הארץ >>>

כווייה מדרגה שלישית

״קשה להפסיק את הקריאה בספר הזה, שהחוכמה והשנינה מתפקעות ממנו בכל עמוד. וגם קשה להניח אותו בקטגוריית ז'אנר ברורה. הוא מוגדר כקובץ סיפורים, אבל בקלות אפשר היה להגדירו גם כפרקים ברומן שהוא ההפך מרומן חניכה. אם כבר, אולי איזה אפילוג של רומן חניכה שלא נכתב: דיוקן של אישה שכבר סיימה להשתנות, שהבשילה דיה. יש בזה משהו כאוב, אבל גם שלם. מלנכולי, אך גם מאושר.״
יעל גלר על ספרה של אסתר פלד ״פתח גדול מלמטה״, 7 לילות, ידיעות אחרונות >>>

הולך לנו טוב העניין הזה של השכיבות. לפעמים זה נראה ממש כמו אהבה

״אשה נפרדת מבעלה ומהמאהב ואינה יודעת להחליט מה עדיף, קשר זוגי או אוטונומיה. לקוראי ׳פתח גדול מלמטה׳, שזכה בשבוע שעבר בפרס ספיר, מובטחת הנאה צרופה.״
אסתר אדיבי-שושן על ספרה של אסתר פלד ״פתח גדול מלמטה״, הארץ ספרים >>>


cover_maninspace-front.jpg

דרור בורשטיין אדם בחלל

"החלל הוא כמו תערוכה גדולה במוזיאון הפתוח רק בלילה והכניסה אליו חופשית תמיד, אך המוזיאון כמעט ריק ובתערוכה מעטים בלבד צופים, הגם שכולם ישֵנים במוזיאון מדי לילה. >>>

woodcuttet_cover_fronts.jpg

תומס ברנהרד לחטוב עצים

בעודו יושב על כורסה גבוהה בדירתם המפוארת של בני הזוג אוורסברגר שבווינה, נזכר המספר, סופר אוסטרי שחזר לא מכבר לווינה אחרי שנים ארוכות בלונדון, איך האוורסברגרים, שהוא אהב לפני שלושים שנה ואחר כך שנא אותם, תפסו אותו ברחוב כדי לבשר לו על התאבדותה של ידידת >>>

nesbo_cover-front.jpg

יו נסבו לב משוריין

מצולק בנפשו וחבול בגופו לאחר פענוח פרשיית איש השלג, לוקח המפקח הארי הולה חופשה עד להודעה חדשה ומוצא מקלט בהונג קונג הצפופה, שם הוא מתפלש במאורות אופיום מטונפות ומסתבך בחובות הימורים. >>>

theundoing_fronts.jpg

מייקל לואיס ענן של אפשרויות

״ענן של אפשרויות״ הוא סיפורם מעורר ההשראה של שני ישראלים שזכו לתהילת עולם, הפסיכולוגים ההתנהגותיים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן.

עמוס טברסקי (1937- 1996) היה צבר ולוחם מבריק, בוטח בעצמו ומוחצן, תמיד במרכז תשומת הלב. >>>

עוד ספרים

דרור בורשטיין על הגג

מן הגג, קומה אחת בלבד מעל דירתי, העיר נראית אחרת. מטרים ספורים כלפי מעלה, וצמרות העצים כבר נמצאות מתחת, כמו עננים בשעת טיסה. אפשר בקושי לראות פיסת ים רחוקה. >>>

אבי לייב על אדם בחלל

בהיותי ראש המחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטת הרווארד אני רואה לעתים תכופות תצלומים של החלל וקורא הגיגים של אסטרונומים עליהם. 
ספרו של דרור בורשטיין מעניק פרספקטיבה חדשה ומרתקת לחשיבה על החלל. >>>

בבל פול אוצ׳קובסקי-לורנס 1944-2018

חברנו האהוב פול אוצ׳קובסקי-לורנס, מייסד הוצאת POL האגדית , נהרג ב-2 בינואר 2018 בתאונת דרכים באי מארי-גלאנט שבאיי גואדלופ .  אשתו, הציירת והסופרת אמי לנדון נפצעה קשה.
פול היה אחד המו״לים העצמאיים החשובים והייחודיים ביותר בצרפת. >>>

תומס ברנהרד מאחר שלא יכולתי לגרום לאנשים להיות נבונים יותר העדפתי להתרחק מהם ולהיות מאושר. (וולטר)

בעוד כולם מחכים לשחקן שהבטיח לבוא לארוחת הערב בגֵנצְגאסה, באחת–עשרה וחצי בערך לאחר שתסתיים הצגת ברווז הפרא, ישבתי אני בכורסת הכנפיים הגבוהה שבה נהגתי לשבת כמעט מדי יום בתחילת שנות החמישים, התבוננתי בבני הזוג אָוֶורסברגר וחשבתי לעצמי שטעיתי טעות מרה >>>

עוד חומרים

 

אני שונא אותם, אני שונא כל אחד מהם

״התענוג הקתרטי בקריאת הספר הזה הוא עצום. זה לא מפתיע, זה תומס ברנהרד; כלומר, עוד ספר של תומס ברנהרד, שהוא עוד פרק במונולוג המתמשך שהוא היצירה הברנהרדית, שהיא בעצם כמעט תמיד אותו מונולוג עצמו - מונולוג זועם, שוצף, עתיר חזרות ווריאציות, כלומר מוזיקלי, מהפנט, משחרר. המונולוג הברנהרדי שהוא אחת התופעות הספרותיות החשובות של המחצית השנייה של המאה ה־20.״
אריק גלסנר על ספרו של תומס ברנהרד ״לחטוב עצים״, 7 לילות >>>

ארוחת ערב עם מיזנטרופ

״ברנהרד היה קוץ בתחת בבשרה של הבורגנות, של אוסטריה, ושל המין האנושי בכלל – אבל איזה קוץ יפהפה.״
מיז קיי על ספרו של תומס ברנהרד ״לחטוב עצים״, הנייר >>>

אמנות התיעוב

״זו סיבת הקיום של הספרות של תומס ברנהרד: הוא לא מבקש לטהר אווירה או ליצור אמנות נשגבת. הוא רוצה להשליך בוץ על חלונותינו, בוקר ולילה, עד שלא נראה מבעדם דבר. רק אז, הוא אומר, אולי נפקח את העיניים. ״
עמר לחמנוביץ׳ על ספרו של תומס ברנהרד ״לחטוב עצים״, ישראל היום >>>

סוגרים את 2017

ספרי השנה שבחרו כותבי בלוג ״החיים עצמם״ המוקדש לביקורות ספרים.
המחברת והבלוגרית כנרת רוזנבלום בחרה את ספרה של אמילי סנט ג׳ון מנדל ״תחנה אחת-עשרה״: ״קשה לי לקרוא מדע בדיוני וספרי אפוקליפסה אני ממש שונאת. אבל תחנה אחת-עשרה הוא לא רק סיפורו של העולם, של רשת הקשרים הענפה, הפלאית, שבזכותה מתקיים מה שנדמה לנו כמובן מאליו: מעליות, טיסות, טלפונים, אנטיביוקטיקה, מים זורמים, והארעיות המוחלטת שלהם. ׳תחנה אחת עשרה׳ הוא סיפורם של אנשים בעולם. נכון, הוא מתאר מצב שלא קרה, עדיין, ויש בו לא מעט דמיון ופיוט, אבל הוא תיעודי, בכנות שלו, בדיוק, בעדינות שבהם הוא חודר מתחת לעורם של אנשים, כשהם פוסעים משני צידיו של קו השבר המוחלט.״
הסופרת והמבקרת מיטל שרון בחרה ב״Hunger: A Memoir of (My) Body״ מאת רוקסן גיי שעתיד לראות בהוצאת בבל:
״כל אחת הייתה רוצה למצוא מדריך שיסביר לה איך להיות אישה, אבל באמת, כמו שמתכוונים, לא כמו הגרסה העקומה שהיא עצמה הגיעה אליה. רוקסן גיי כתבה את Hunger כדי שתבינו למה אתן יכולות להפסיק לחפש את המדריך הזה.״
בלוג החיים עצמם >>>

אסתר פלד, כמו הבחירה בה לזוכת פרס ספיר, לא מחויבת לקונבנציות

״עולם הספרות סער בשבוע שעבר עם הענקת פרס ספיר לפלד האלמונית יחסית. העורך הבכיר מנחם פרי אף הגדיל וקבע שזהו "רצח נוסף של ברנר". בראיון דוחה פלד את הטענות על כך שזכייתה נובעת מטרנד פמיניסטי ותוהה למה בני אדם מתעקשים לחיות ביחד.״
גילי איזיקוביץ משוחחת עם אסתר פלד על זכייתה בפרס ספיר ועל ספרה ״פתח גדול מלמטה״, הארץ תרבות >>>

הולך לנו טוב העניין הזה של השכיבות. לפעמים זה נראה ממש כמו אהבה

״אשה נפרדת מבעלה ומהמאהב ואינה יודעת להחליט מה עדיף, קשר זוגי או אוטונומיה. לקוראי ׳פתח גדול מלמטה׳, שזכה בשבוע שעבר בפרס ספיר, מובטחת הנאה צרופה.״
אסתר אדיבי-שושן על ספרה של אסתר פלד ״פתח גדול מלמטה״, הארץ ספרים >>>

פרס ספיר: אסתר פלד היא הזוכה לשנת 2017

אסתר פלד היא הזוכה בפרס ספיר לשנת 2017, כך הוכרז הערב (שני) בנמל תל אביב. זו הפעם הראשונה שפלד זוכה בפרס. הזכייה היא עבור ספרה "פתח גדול מלמטה". היא תזכה במענק בסך 150 אלף שקל, וספרה יתורגם לערבית ולשפה נוספת לבחירתה.
גילי איזקוביץ׳, הארץ >>>

עוד חדשות

 

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved