בית

בבל , , 21/9/2019

                           

 

זלי גורביץ' גם ככה וגם ככה

פזמון למיכאל


אם התגלגלְתָּ ימינה
תהיה יְמָנִי
אם התגלגלְתָּ שְׂמֹאלָה
תהיה שְׂמָאלִי

אם התגלגלְתָּ למעלה
תהיה מלאך
אם התגלגלְתָּ למטה
נפלת בפח

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה

אִם התגלגלתָּ לבית כנסת
תַּחֲבֹש כִּפָּה
אִם לא שָׁתִיתָ
תִּקַּח טִפָּה

אִם בָּאתָ מֵחֹל
תהיה חִלּוֹנִי
אם אתה לא אַחֵר
תהיה אֲנִי

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה

אם פתאֹם נפלתָּ
ואתה בְּצָרָה
אם לא נפל מראשךָ
ולוּ חוּט שׂערה

אם ידעתָּ מראש
תהיה מוּכן
אם בכלל לא חשבְתָּ
זה יבֹא עם הזמן

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה

אם רציתָ
תהיה רציני
אם הגעתָּ ראשוֹן
לא תהיה שֵׁנִי

אם נזרקתָּ החוּצה
יהיה לְךָ קַר
אִם אִשְׁרוּךָ
תהיה מאֻשָּׁר

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה

אם הלכתָּ הצִדה
תהיה בַּצַּד
אם נכנסתָּ פנימה
לא תהיה לבד

אם נֶעֶזַבְתָּ
תִּהְיֶה עָזוּב
מַה שחשׁבְתָּ
לֹא חָשׁוּב

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה

אם התרחקתָּ
תהיה רָחוֹק
אם הכֹּל בִּצְחוֹק
הַכֹּל בִּצְחוֹק

אם הִתְקָרַבְתָּ
תהיה קרוב
אם זה לא רָע
זה בטח טוֹב

זה לא רק ככה
או רק ככה
זה גם ככה
וגם ככה





(מתוך "דבל-קליק" שיראה אור בהוצאת עם עובד ב-2008)
Michael Sgan-Cohen, Qamatz Patach, 1982

קמץ פתח (דיפטיך) של מיכאל סגן-כהן. אקריליק על בד, 1982 / אוסף איתמר לוי

קוֹל דֹּדִים

מגילת שיר השירים היא מפלאי הלשון העברית. היא נכתבה לפני מאה דורות ויותר, והיא עדיין מדלגת על הדף ברעננות שלא נס ליחהּ. >>>

שיחה

מה העניין בשיחה? האם יש לה ערך בפני עצמה או שהיא אמצעי בלבד ליצירת שיתוף פעולה? האם אנחנו משוחחים כדי לגלות משמעות? כדי לזכות בהכרה? כדי לא להישאר לבד? האם רעיונות מוצאם בשיחה? האם תרבות, אמנות ומחשבה אינן אלא שיחות? השאלה נוגעת לכל תחום פעילות שכרוך בו >>>

חשבונו של קהלת

בחשבונו של קהלת מציע זלי גורביץ' קריאה חדשה בספר קהלת המחיה את חוכמתו של קהלת ואת שירתו המופלאה, פותחת ופורשת את מילות המפתח המקוריות שלו - כמו "הבל", "עניין" ו"חשבון", ומגלה מחדש את קהלת כאיש קרוב שניתן גם היום לקרוא בו ולשוחח איתו על החיים. >>>

 

הקדמה

"שיר השירים" הוא שם פשוט ומצטלצל, כמו ספר הספרים, מלך המלכים, קודש הקודשים. >>>

פתיחה

וַיהי האדם לנפש חיה.
תרגום אונקלוס: לרוח מְמַלְלָא

אני מדבר/ת
את/ה נוכח/ת
הוא/היא נסתר/ת

אני מוצא שמעשה השיחה הוא הפעילות המענגת ביותר בחיינו.
אם היה עלי עכשיו לבחור, הייתי מעדיף לאבד את ראייתי 
מאשר לוותר על כושר הדיבור והשמיעה. >>>

חשבונו של קהלת: פתיחה

הדמות המסתורית הזאת – קהלת – מי הוא היה? מתי חי? מה קרא? מה שמעו אוזניו? עם מי הוא התרועע? אין יודע. הידיעה עליו ועל נסיבות חיבורו של ספר קהלת נמוגה עם השנים ואבדה לעד. >>>

קהלת מלשון מה?

הבנת קהלת אינה תלויה בפרטים ביוגרפיים. הוא דמות מלאה, שלמה, מקורית, החיה בדמיונם של קוראים והוגים כבר כמאה דורות, גם בלי שנדע מי היה. >>>

 

גירסה להדפסה

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית