בית

בבל , , 15/9/2019

                           

 

אלי אשד מותה של ז'וסטין פראנק

לכל מקום שתפנה יש נגלה ויש נסתר.
יעקב פראנק , ספר דברי האדון .( הספר קיים רק במספר בודד של כתבי יד)

כותב שורות אלה קרא בעניין רב את ספרו האינפורמטיבי והמלומד של רועי רוזן "זיעה מתוקה " ( הוצאת בבל , 2001 ) על חייה ויצירתה השערורייתיים של הציירת הצרפתייה ז'וסטין פראנק וחייה האומללים בארץ ישראל של שנות השלושים והארבעים ששם לפי מחקרו הייתה דחויה כמעט בידי כל ולא יכלה ליצור ולהציג עד להיעלמותה המסתורית וכנראה גם למותה ב-1943 שעליהם אין לרוזן פרטים . .
אך עם כל הערכתי למחקר פורץ הדרך של רוזן יש לציין שהוא רחוק מאוד מלהיות שלם ואף מדויק רוזן התעלם לחלוטין מכמה אספקטים חשובים מאוד בחייה של פראנק , שיתכן שהעדיף שלא לעסוק בהם מסיבות הידועות לו בלבד ואף יתכן שלא היו ידועים לו כלל והם מטילים אור חדש ושונה מאוד על פראנק ועל שנותיה האחרונות .
כפי שפירטתי כבר במאמר "ז'וסטין פראנק האחרת" ( מחקרי ירושלים באמנות עברית כרך כ"ג מס' 3 2001) בניגוד לכל טענותיו של רוזן כי בארץ ישראל הייתה פראנק קבורה כמעט לגמרי בחדרה הקטן ולא יכלה ליצור ולהציג דברים חדשים ומנותקת מסביבתה , הרי המחקר כבר הראה שלאמיתו של דבר פראנק הייתה פעילה מאוד יצירתית והייתה מאיירת של העטיפות חוברות של "ספרות קלה " בהוצאת "ספריית המאה ה-20 " של דוד קרסיק ואליעזר כרמי . שעסק בבלשים ,מתח ,ריגול והעל טבעי .חוברות שבהם אפשר לזהות מידית וללא אפשרות לטעות את סגנונה המיוחד של פראנק.חוברות כמו קינג קונג, מאטה הארי , טרזן הנוקם , , היבשת האבודה, הרואה ואינו נראה קוסמי הז'ונגל עיר הזוועות , ארמון אלילי התופת , העורב מלך המתים, מרד המפלצות ורבות אחרות. על כל החוברות האלה חתמה בשם הבדוי "ז'וליט חנוך". כפי שכבר ציינתי במאמר ההוא לא מן הנמנע שהתעלמותו של רוזן מהשלב הזה ביצירתה של פראנק מקורה בזלזול אליטיסטי בתחום "הספרות הקלה " בכלל .
לעניינו של מאמר זה חשוב יותר שרוזן אינו מתייחס כלל גם לקשריה המתועדים של פראנק עם חוגים שונים בארץ ישראל שעסקו בטקסים מיסטיים וקבליים שונים ואף ניתן לאמר "ניאו פגאניים " , קשרים שהיו המשך ישיר לקשריה עם חוגים דומים בצרפת . למעשה נראה שאת קיצה אפשר ליחס יותר לקשריה עם חוגים אלה ולא בגלל הסכסוך שלה כביכול עם עולם האמנות בארץ כפי שרומז רוזן . יש לציין שדברים רבים שאותם טוען רוזן לגבי פראנק אין להם כל סימוכין ,ולא פעם דומה שהוא אף המציא אותם מדמיונו .
רוזן מציין נכונה שפראנק נעלמה וכנראה נפטרה בשנת 1943 ,אך הוא אינו מסביר באמת את הסיבות לכך . אם זאת גם בספרו ניתן למצוא רמזים לסיבות האמיתיות כשהוא מציין שיש רמזים לכך שפראנק הייתה צאצאית של מנהיג הכת המשיחית הידועה לשמצה מסוף המאה ה-18 יעקב פראנק .
יעקב פראנק היה ידוע כמי שקיים בכת שלו אורגיות המוניות ,חילופי נשים ,גילויי עריות וכו'. הוא האמין שהוא האל החי שיביא לגאולה ולשם כך עליו לרמוס את כל החוקים הקיימים שכן "התורה היא מהסטרא אחרא ( השטן א.ד ) ואני לא באתי לתת למישהו תורה כי אם לרמוס ...כשתבוא ישועתי אטהר אתכם מכל טומאה שלא תישאר אצלכם כל תורה ולא יחול עוד דין עליכם ,תהיו חופשיים ...העולם יתהפך ופני כל הארץ יתחדשו ,( מתוך ספר דברי האדון מאת יעקב פראנק )
יעקב פרנק האמין שהוא מהות אלוהית הקשורה לישויות "חיצוניות " מעוררות אימה שאותן כינה "האחים הנעלמים " או "בעלי הקבין המעופפים".ישויות ששחרורם מכליאתם תביא לחורבן העולם המוכר לנו ולשחרור המין האנושי מכבליו.לדבריו החורבן הזה לא יהיה מיידי והוא יקרה רק כמה עשרות שנים לאחר שיחרור הישויות הנ"ל מכבליהם .
מחקר מפורט שנערך בידי כותב שורות אלה חשף שז'וסטין פראנק הייתה בסוף שנות השלושים וראשית שנות ה-40 קשורה לקבוצה של אנשים בעלי נטיות מיסטיות שכינו את עצמם הניאו פרנקיסטים . ומטרתם הייתה לזמן את אותן ישויות "חיצוניות " שעליהם דיבר יעקב פרנק ובכך להביא את העולם לקיצו .הם האמינו שהסימנים לקץ המתקרב התגלו בעלייתו של אדולף היטלר לשלטון בגרמניה. .ז'וסטין פראנק הייתה חברה בולטת ואף ממנהיגי קבוצה זאת. מפאת קוצר היריעה איננו יכולים לפרט כאן על התורות המיוחדות של חברי הקבוצה ועל הקשר שלהם לסיפור "מרד המלאכים " בספר חנוך ולתורות הקבליות המיסטיות על כוחות הרשע "הקליפות " של ה"נביא" השבתאי נתן העזתי וספרו המוחרם "שערי הדעת " וכמובן לאלה של יעקב פרנק . עם זאת פרטים רבים על התורות של פראנק וחבריה נימצאים בהתכתבות שניהלה עם הסופר האמריקני ה. פ. לובקראפט באמצע שנות השלושים שאת סיפוריו על ישויות חייזריות מעולמות אחרים שמנסים לחדור לעולמנו ולהשמידו הייתה מעוניינת לתרגם לצרפתית ולאייר . מכתביה אליו נמצאים בעזבונו והם תעודה יקרת ערך להכרת עולמה הפנימי של ז'וסטין פראנק.
סימנים לתפיסות של חברי הקבוצה ניתן למצוא בחוברת האחרונה שידוע לנו שפראנק איירה ,חוברת שיצאה ב-1940 בהוצאת ספריית הבלש בשם "מותו המסתורי של אדולף היטלר ". על החוברת מופיע היטלר כשלד אנושי במיטב סגנונה הסוריאליסטי המיוחד של פראנק. את החוברת כתב "ארי שרים " שם בדוי לחבר אחר באותה קבוצה הבלש הפרטי אבנר בן חורין ( שעל חייו והקריירה שלו פירסם המשורר והחוקר אריה סיון ספר מעניין בשם "אדוניס " עם עובד , 1992) שככל הנראה היה מאהבה של פראנק באותה תקופה .
הסיפור של החוברת הוא על חברי קבוצה מיסתורית בגרמניה שבה חברה גם הבמאית הידועה לני ריפנשטאל ( שאיתה הייתה לפראנק היכרות מסויימת ) שמתנקשים בחייו של היטלר ומביאים בכך לחורבן גרמניה ולהופעתן של ישויות חייזריות מעולמות אחרים שמביאות גאולה למין האנושי.( עטיפת חוברת זאת מצורפת למאמר כנספח)
באותה שנה איירה פראנק ( ואולי גם כתבה? ) את סיפור הקומיקס "ההרפתקני " הראשון בעברית "עלילות גד ויוסי " שהופיע במגזין קצר הימים "הדחליל ".בסיפור זה תוארו הרפתקאותיהם של שני נערים בספינה שבה פרץ מרד של מלחים . הסיפור מתאר כיצד הם מוצאים את עצמם באי בודד שם הם מגלים בסיס של כת מוזרה שכפי שניתן להבין מהפרק הא חרון בסיפור נימצאת בקשר עם יצור מפלצתי כל שהוא מהחלל החיצון . אך לדאבון הקוראים הסיפור נקטע עם סגירת "הדחליל " ואין זה ברור מה היה המשך הסיפור אמור לתאר ,אם כי דומה שיש רמזים שזוג הנערים אמורים היו להיות מוקרבים בידי הכת לאותו יצור מפלצתי ועל ידי כך לפתוח לו את "השער " לעולמנו . .
אחרי סיפורים אלה שוב לא עסקה פראנק יותר באיור ספרים או בקומיקס ,והתמקדה יותר ויותר בעינייני הקבוצה המיסטית שלה
רוזן מתאר בספרו את התדרדרותה הפיסית של פרנאק בשנת חייה האחרונה,התדרדרות שמספרו ניתן להבין שלא הייתה לה כל סיבה פיסית מובנת. למעשה ברור שלהתדרדרות זאת היה קשר הדוק לניסוייה המיסטיים השונים ששאבו ממנה אנרגיה נפשית רבה.
. פרטים חדשים על חייה בשנה האחרונה לחייה סיפק לאחרונה הארכיאולוג האמריקני המפורסם פרופסור אינדיאנה ג'ונס.
לדברי פרופסור ג'ונס , הוא נתקל בקבוצה של פראנק בעת שביצע חפירות בארץ ישראל ,והתברר לו שהללו עסוקים בניסויים מיסטיים שמטרתם להביא שלב חדש בתולדות העולם . הקשר בינו ובינם היה קצר ביותר
אז מה קרה בעצם שהביא להיעלמותה ולמותה המסתורי של פראנק ? לדברי פרופסור ג'ונס היא וחבריה ניסו לזמן ישות חיצונית כלשהיא שאותה כינו "נפיל " שדרכו ביקשו להשמיד את גרמניה הנאצית ולהביא לשינויים כבירים בחיי המין האנושי שמהותם לא פורטה. אך הזימון הסתיים במותם של המשתתפים.
לדעתו כל המבצע היה כישלון מאחר ש" עובדה שהישויות החיזריות שהם ניסו לזמן לא נימצאות כאן ו"סוף העולם לא היגיע " ( צחוק ) .
ייתכן שאת השתיקה של רוזן לגבי תחום זה בחייה של פראנק אפשר להסביר ברמז שהוא עצמו נותן בספרו שם הוא מוכיר חוקרת של פראנק בשם קאסטורפ שחקר ההקשרים המיסטיים בחייה של פראנק גרמו לה "להתנגדות מוחלטת לז'סטין פראנק ואי רצון לעסוק בה יותר " . רוזן אינו מפרט מה היו ההקשרים המיסטיים האלה אולם נראה שהכוונה לדברים שעליהם דיווחנו כאן . נראה שמה שהוא אומר לגבי קאסטורפ תקף באותה המידה גם לגבי עצמו. לא מן הנמנע שאין לסמוך על שום דבר שרוזן טוען לגבי שנותיה האחרונות של פראנק בגלל רצונו להסתיר את האמת על פעילויותיה.
כל העובדות החדשות האלה מראות שיש לראות את פראנק בצורה שונה ממה שמציג אותה רוזן במחקרו : לא קדושה מעונה ואישה דחויה הנמצאת בשולים של השוליים של הישוב מבלי שיהיה לה אף אחד לתקשר עימו , כמעט . אלא אישה שפרצה דרכים חדשות ולא שגרתיות הן בתחום איור התרבות הפופולארית בארץ ישראל והן בתחום הדת והמיסטיקה והשאירה עליה את חותמה הבלתי נשכח.
עם כל הכבוד למחקרו החלוצי של רוזן בתחום הוא כיסה ועיוות יותר מאשר גילה,וכאמור פרטים רבים בספר נראים כלקוחים מדמיונו הפורה של רוזן וחסרי כל קשר למציאות של ז'וסטין פראנק.

____________________________________
ביבליוגרפיה
אליאור ,רחל "ספר דברי האדון ליעקב פראנק : אומיתוגרפיה מיסטית ,ניהיליזם דתי וחזון החירות המשיחי כריאליזציה של מיתוס ומטפורה " מחקרי ירושלים במחשבת ישראל טז-יז\ תשס"א
אשד אלי "ז'וסטין פראנק האחרת" ( מחקרי ירושלים באמנות עברית כרך "ג מס' 3 2001)
סיון , אריה אדוניס עם עובד , 1992 .
רוזן , רועי זיעה מתוקה בבל , 2001
_____________________________________
להלן כמה קישורים רלבנטיים להבהרת חייה של פראנק, והקריירה המדהימה שלה בארץ ישראל

זו'סטין פראנק האחרת
http://stage.co.il/Stories/87108
ובהוצאת בבל
http://www.babel.co.il/default.asp?contents=http://www.babel.co.il/MaterialCrit.asp*article_id@546
פרק מהביוגרפיה של רוזן "זיעה מתוקה "
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1289528,FF.html

ביקורת על הביוגרפיה
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1289528,FF.html



נכתב ב-01/01/02
ברשת מ-01/12/02

מטרזן ועד זבנג

הסיפור של הספרות הפופולרית העברית. מטרזן ועד זבנג מציג תיאור מלא, מפורט ומקיף של כל הגיבורים המופיעים בחוברות ובספרים רבים, מימי המנדט והבלש העברי הראשון דוד תדהר ועד סדרת הקומיקס המודרנית "זבנג". >>>

 

היום שאחרי האפוקליפסה

היום שאחרי האפוקליפסה :סצינריו לסיפור מדע בדיוני מאת אלי אשד. >>>

ז'וסטין פראנק האחרת

ז''וסטין פרנק האחרת מאת אלי אשד - התייחסות לספרם של ז''וסטין פראנק ורועי רוזן "זיעה מתוקה. >>>

בן לאדן וקפטן נמו

בן לאדן וקפטן נמו מאמר קצר של אלי אשד. >>>

 

חוליו קורטאסר מתומן

חוליו קורטאסר מרבה לבדוק בכתיבתו את גבולות המציאות ודרכי הבעתה. הקורא בסיפוריו נסחף לעולם מעורר צמרמורת ומלא הפתעות. מה שחשבת למציאות מתפורר בפתאומיות, ומשהו אחר, זר ומדהים אך בה בעת מוכר וטבעי, מציף את תודעתך. המציאות מתגלה כחידה שאין אנו מסוגלים לפענח. >>>

ויקטור פלווין אומון רע

אומון רע תמיד רצה להיות קוסמונאוט. שאיפה זו הובילה אותו לביה"ס הסודי לטיס, ולמשימת התאבדות לירח . בשיאו של רגע הגבורה אליו התכונן כל חייו, כשהוא פוסע על אדמת הירח, מגלה אומון את האמת המדהימה על תוכנית החלל הסובייטית, ואת השקרים שמהם היו ארוגים חייו. >>>

רם סמוכה קרחת מספר 9

קרחת מספר 9 - שמן על בד. עבודתו של רם סמוכה - מתוך התערוכה "קרחות תערוכת פרידה" בבית ישמעלוף בתל אביב. >>>

יהודית לוין ללא כותרת 6

מתוך תערוכתה של יהודית לוין בגלריה דביר 6.1.2001 - 30.11.2000 ללא כותרת, צבע אקריליק על בד >>>

 

גירסה להדפסה

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית