בית

בבל , , 24/1/2020

                           

 

אליסון ופיטר סמיתסון הברוטליזם החדש

אם אקדמיזם יכול להיות מוגדר כתשובות של האתמול לבעיות של היום, אז ודאי הוא שהמטרות והטכניקות האסתטיות של ארכיטקטורה אמיתית (או אמנות אמיתית) חייבים להיות בשינוי מתמיד. בתקופה המיידית של אחרי-המלחמה נראה היה חשוב להראות שארכיטקטורה עדיין אפשרית, והיינו נחרצים להציב אל מול הרפיון של התכנון ושל הצורה - הויתור - ארכיטקטורה קומפקטית וממושמעת.

יעדים פשוטים, מהרגע שהושגו, משנים את המצב, והטכניקות שבהן נעשה שימוש כדי להשיג אותם הופכות לבלתי שמישות.

לפיכך מוצבים יעדים חדשים.

מהבניין היחיד שממושמע בכללותו על ידי טכניקות אסתטיות קלאסיות, עברנו לבחינה כוללת של הקשרים האנושיים וליחסים שלהם עם הבניין ועם הקהילה. ממחקר זה צמחו גישה חדשה לגמרי ואסתטיקה לא קלאסית.

כל דיון בברוטליזם יחמיץ את הנקודה אם לא ילקח בחשבון הנסיון של הברוטליזם להיות אובייקטיבי ביחס ל"מציאות" - היעדים התרבותיים של החברה, הדחיפות שלהם, הטכניקות שלהם וכן הלאה. הברוטליזם מנסה לעמוד מול חברה בייצור המוני, ולחלץ שירה מחוספסת מהכוחות המבולבלים ובעלי העוצמה שבפעולה.

עד עכשיו דובר בברוטליזם כעל סגנון, בעוד שתמציתו היא אתית.

מאנגלית: שרון רוטברד

נכתב ב-01/01/57
ברשת מ-10/04/04
smith.jpg

ריצ'רד אינגרסול מוניו גיתאי-וינרויב

מוניו גיתאי וינרויב (1909 – 1970) נולד בשלזיה, התחנך בברלין ובבאוהאוס דסאו, היגר לארץ-ישראל ב- 1934 והתיישב בחיפה, שבה היה לאחד מחלוצי הארכיטקטורה המודרנית והתכנון העירוני והסביבתי בארץ, ומנציגיה הבולטים של מורשת הבאוהאוס בישראל. >>>

ג'יין ג'ייקובס מותן וחייהן של ערים אמריקאיות גדולות

ב־1958 הביטה ג'יין ג'ייקובס מחלון דירתה ברחוב הדסון 555 בגריניץ' וילג' בניו יורק, וראתה שהעיר הנהדרת שבה בחרה לחיות הולכת ונעלמת. >>>

פול ויריליו עמדת תצפית קבורה בחוף ברטניי

>>>

דרור בורשטיין טִיטַנְיוּם

שלג קל ירד על בִּילְבָּאוֹ. ישבנו שם מתחת למוזיאון גוגנהיים וחיכינו לפתיחה. כמה מטרים מאיתנו עמד האדריכל הנודע פרנק גֶרִי והתבונן בעיון במבנה המפואר שתכנן ושהקנה לו תהילת עולם. >>>

 

גירסה להדפסה

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית