בית

בבל , הודפס ב, 25/8/2019

אליסון ופיטר סמיתסון הברוטליזם החדש

01/01/57

אם אקדמיזם יכול להיות מוגדר כתשובות של האתמול לבעיות של היום, אז ודאי הוא שהמטרות והטכניקות האסתטיות של ארכיטקטורה אמיתית (או אמנות אמיתית) חייבים להיות בשינוי מתמיד. בתקופה המיידית של אחרי-המלחמה נראה היה חשוב להראות שארכיטקטורה עדיין אפשרית, והיינו נחרצים להציב אל מול הרפיון של התכנון ושל הצורה - הויתור - ארכיטקטורה קומפקטית וממושמעת.

יעדים פשוטים, מהרגע שהושגו, משנים את המצב, והטכניקות שבהן נעשה שימוש כדי להשיג אותם הופכות לבלתי שמישות.

לפיכך מוצבים יעדים חדשים.

מהבניין היחיד שממושמע בכללותו על ידי טכניקות אסתטיות קלאסיות, עברנו לבחינה כוללת של הקשרים האנושיים וליחסים שלהם עם הבניין ועם הקהילה. ממחקר זה צמחו גישה חדשה לגמרי ואסתטיקה לא קלאסית.

כל דיון בברוטליזם יחמיץ את הנקודה אם לא ילקח בחשבון הנסיון של הברוטליזם להיות אובייקטיבי ביחס ל"מציאות" - היעדים התרבותיים של החברה, הדחיפות שלהם, הטכניקות שלהם וכן הלאה. הברוטליזם מנסה לעמוד מול חברה בייצור המוני, ולחלץ שירה מחוספסת מהכוחות המבולבלים ובעלי העוצמה שבפעולה.

עד עכשיו דובר בברוטליזם כעל סגנון, בעוד שתמציתו היא אתית.

מאנגלית: שרון רוטברד


smith.jpg

נכתב ב-01/01/57
ברשת מ-10/04/04

http://readingmachine.co.il/home/articles/article_592