בית

בבל , , 25/8/2019

                           

 

יצחק לאור הגזענות המשחררת

על שנאת המזרח ב"הכלה המשחררת" או: ממה שחררה הכלה את א.ב. יהושע? מתוך ספר המסות של יצחק לאור "דברים שהשתיקה (לא) יפה להם" (בבל 2002). >>>

דונאטיין אלפונס פרנסואה (המרקיז) דה סאד מחשבות על הרומן

"...לעולם לא אצייר את הפשע, אלא בצבעיו של הגיהינום; ברצוני כי יתגלה במערומיו, שיפחדו מפניו, שיתעבו אותו, ואיני מכיר כל דרך אחרת להגיע לכדי כך, אלא להציג אותו על כל הזוועה המאפיינת אותו. >>>

מישל וולבק ו"החלקיקים האלמנטריים" - מסה על היצירה ועל הקשריה האינטלקטואליים

"'החלקיקים האלמנטרים' היא ככל הנראה יצירת הפרוזה החשובה בדורנו ומחברו הוא כפי הנראה הסופר החשוב בדורנו. הרומן, שראה אור בצרפת ב – 1998, נמכר במאות אלפי עותקים והפך את מחברו, מישל וולבק, יליד 1958, לאחת הדמויות המסעירות והשנויות במחלוקת בצרפת ומחוצה לה.
זו יצירת הפרוזה החשובה בדורנו על אף קיומן בדור האחרון של יצירות פרוזה מעודנות ומתוחכמות ממנה, על אף היותה של היצירה הספרותית הזו אנטי-אמנותית מבחינות רבות, ועל אף שהיא מכילה קטעים פורנוגרפיים ללא כחל ושרק שיקשו על שוחרי ספרות טובה רבים את צליחתה."
אריק גלסנר על ספרו של מישל וולבק "החלקיקים האלמנטריים", מבקר חופשי, אתר רשימות.
(זהו נוסח מורחב של מאמר שמופיע בגיליון החדש של מגזין "ארץ אחרת", גיליון מס' 54: "גופניות: בין משטור לחופש") >>>

מסע התנתקות חלומי

"פרק שופך כאן את תכולת ארגז הכלים הספרותי הווירטואוזי הייחודי לו: הלשון הרזה העניינית, חקירת הפרטים הבנאליים ביותר, ההתעכבות על חפצים, קיטלוג כמעט סטטיסטי של ההוויה, הזרה וניכור של הסביבה על כל אביזריה, עיסוק בזיכרון, ריפרורים לספרים ולסופרים אחרים, ומעל הכל הזרמה תמידית של רגש תלישות ובדידות, הנוסך בקורא הרהורים אקזיסטנציאליסטיים נוגים על חייו שלו עצמו."
סער דיין על ספרו של ז'ורז' פרק "איש ישן", ספרות מעריב. >>>

לגאול את השוליים

"רומן הביכורים של בן ורד מספר על מפגש בין זקן תמהוני לילדה חריגה. ורד השיג כאן שורה של הישגים, ובהחלט יש סיבה לחכות לספרו הבא."
אריק גלסנר על ספרו של בן ורד "כלבי קיץ", מעריב, ספרות וספרים >>>

אמנות או נמות

" 'האמן הוא רומן ביוגרפי שכתב קולם טויבין על הסופר הנרי ג'יימס. ג'יימס, שכתב כמה מהספרים הקלאסיים של המאה ה-19, מתגלה כאדם מאופק וסגפן שידע לכתוב אבל לא ממש ידע לחיות. יעל ישראל על ספר מדויק ומרומם נפש."
תרבות NRG >>>

דרור בורשטיין בוא אלי פרפר נחמד

"בספר הקלאסי, החביב לכאורה הזה יש שירים תמימים, קצרים. ילדים אוהבים אותם. לאחרונה, כשהקראתי ממנו לבתי, חשתי צמרמורת. אחר כך הבנתי למה." דרור בורשטיין על פניה ברגשטיין. >>>

ערן ב.י מידאס הכונס

מחזה דינמי
דמיינו אולם. דמיינו במה. דמיינו גם שלושה מסועים שחוצים אותה לרוחבה כשלושה פסים ארוכים. מסועים כאלה כמו בשדה התעופה. כאלה כמו שיש במכוני כושר. כאלה שאנשים רצים עליהם אבל לא מגיעים לשום מקום. זאת גם מהות הסיפור. המירוץ. המירוץ אל הכלום. >>>

דוד אבידן שיחות ששוחחו את עצמן

"תהליך-היצירה מעולם לא היה זהה בעיניי עם עבודה פיסית, אלא צימצומה עד למינימום, עד כדי ביטולה המוחלט". דוד אבידן מתוך המבוא ל"הפסיכיאטור האלקטרוני שלי". >>>

ז'יל דלז בארטלבי או מטבע הלשון

ז''יל דלז על הנובלה "בארטלבי" מאת הרמן מלוויל. המאמר תורגם מצרפתית על ידי איה ברויר והופיע לראשונה ב"המעורר" 2. >>>

שלוש דקות מושלמות

"הניסיון לשכתב את ההיסטוריה של הג'ז ולהפקיע מהאפרו-אמריקאים את זכויות היוצרים עליו מלווה את המוסיקה הזאת עוד מראשיתה. כבר ב-1917, בשנה שראתה אור הקלטת הג'ז הראשונה, הכריז נגן הקורנט ניק לה-רוקה, שהשתתף באותה הקלטה היסטורית, כי הג'ז הומצא על ידי מוסיקאים לבנים בניו אורלינס ו'נגנב' על ידי מוסיקאים שחורים. בעשורים הבאים הוקעה הטענה של לה-רוקה כמופרכת וגזענית, וההכרה בכך שהג'ז הוא ביסודו מוסיקה שחורה היתה להנחת יסוד בלתי מעורערת, שאף הולידה גילויים של גזענות 'הפוכה' בנוסח 'רק שחורים יכולים לנגן ג'ז אמיתי'.
לכן היה כל כך מפתיע, כמעט בלתי ייאמן, לחזות מעל דפי מוסף 'תרבות וספרות', במאמרו של אורי הולנדר "ממועדון הכותנה לאקדמיה", בטענה שהכל פיקציה."
בן שלו משיב למאמרו של אורי הולנדר "ממועדון הכותנה לאקדמיה", שנכתב על ספרו של סטאדס טרקל "ענקי הג'אז", הארץ, תרבות וספרות >>>

לא 'סקאל ספורט' ולא נעליים

בלוג חדש של הסופר משה סקאל באתר "רשימות". >>>

הספרות והלם ההווה; הספרות והסקס

"מישל וולבק, יליד 1958, שבסדרת ספריו החל משנות ה-90, ניסה למפות את הסקס בחברה המערבית, הוא דוגמה יחידאית, כאמור, אבל גם כזו שלא הובנה כראוי. וולבק אינו טוען את הטענה הבנאלית, הנאמרת באנחה ובנוסטלגיה, כנות או כוזבות, 'אח!, אנשים היום מתעניינים רק בגוף ובכסף'. הטענות שלו מורכבות בהרבה, ובניגוד לנימתן הקודרת יש בהן רמז מהוסס לגאולה." אריק גלסנר על ספרות, מיניות והלם ההווה. מעריב, ספרות וספרים ובבלוג 'מבקר חופשי', רשימות. >>>

שירה סתיו לא יהיה בסדר: על אוקטובר: יומן מלחמה של יורם קופרמינץ

'כך נע יומנו של קופרמינץ בתנועת הרס כוללת מן ה"סתם" (המילה הראשונה בספר) אל ה"בסדר" (המילה האחרונה). שניהם, הן ה"סתם" והן ה"בסדר", קרוצים מחומר אחד שבו הרגיל, השגור, התקני, המקובל, הוא שרירותי וחסר כל סיבה או הצדקה מעצם טיבו. הוא איננו אלא הזוועה עצמה. >>>

מצטרף חדש למועדון הסופרים האנטי־מוסריים

״אורן קקון נעלם, אבל ידעתי שהוא כותב משהו וחשבתי בלבי שמן הסתם קשה לו, כי מי שקטל בשיטתיות כל ספר עברי שקרא אינו יכול להרשות לעצמו לצאת עם ספר שיחטא בדברים שהוא יצא נגדם כמבקר.״
בני ציפר על ,אמן השלילה״, ספר הביכורים של אורן קקון, הארץ תרבות וספרות >>>

דונאטיין אלפונס פרנסואה (המרקיז) דה סאד פשעי האהבה

"...מוטב כי יחדלו לייחס לי את הרומן של ז'… : מעולם לא כתבתי יצירות כאלה, ובטוחני כי לעולם גם לא אכתוב שכמותן; רק טיפשים או רשעים יכולים לחשוד בי, או להוסיף ולהאשים אותי, חרף אמינות הכחשותי, שאני הוא מחברן... >>>

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית