בית

בבל , , 27/5/2017

                           

 

הרטרוספקטיבה על יסקי היא אנטיתזה לאדריכלות שלו

"את מקומו הנכון מקבל מפעל חייו של יסקי ושות' בספרו של האדריכל שרון רוטברד 'אברהם יסקי: אדריכלות קונקרטית' (הוצאת בבל) משנת 2007, שלא מיותר לחזור אליו בעת הזאת. הספר משרטט תמונה מלאה של עבודת המשרד לדורותיו. עוקב אחרי הדרך שעשה מאדריכלות ממלכתית ציבורית לארכיטקטורה תאגידית ויזמית, מאדריכלות הבטון לאדריכלות הזכוכית הבוהקת. פורש את ההקשר המקומי והבינלאומי לעבודתו, את מקורות ההשראה, הרקע הכלכלי, החברתי והפוליטי שבו פעל כבן הדור הראשון לאדריכלי המדינה. הוא מתווה קווים לדמותו של יסקי עצמו וגם להיווצרותה של אליטה אדריכלית חדשה אז, שהפכה כיום לאליטה ישנה, יעד לנוסטלגיה ולביקורת. די גם במעט מהספר כדי להדגים או רוחב היריעה."
אסתר זנדברג על התערוכה "יסקי ושות'" במוזיאון תל אביב (אוצר: דן הנדל) ועל ספרו של שרון רוטברד "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית", הארץ גלריה >>>

כך תוכנן ועוצב משפט אייכמן

"בשנת 2012, עם התחלת העברת ארכיונם המקצועי של האדריכל ארטור גולדרייך (2011-1929) ורעייתו אדריכלית הפנים והמעצבת תמר דה-שליט (2009-1932) למשמרת בארכיון אדריכלות ישראל, נמצאו בתחתית אחת המגירות העמוסות בסטודיו של גולדרייך כמה גיליונות עם שרטוטים וסקיצות שעליהם נראו מקטעים של תוכניות נגרות, שעל חלק מהם נכתב 'סודי'. תחילה היה נדמה שהמסמכים נקשרים בפעילותו הפוליטית של גולדרייך, מתנגד משטר האפרטהייד שנאסר בדרום אפריקה בשנת 1963 יחד עם נלסון מנדלה, אולם עם שליפת הגיליונות התברר כי הם נשמרו דווקא על ידי דה-שליט: אלה עדויות נדירות להעמדתו האדריכלית של משפט אייכמן, מהאירועים המעצבים - והמעוצבים, מסתבר - של תודעת זוועות השואה בישראל ובעולם במחצית המאה שעברה."
צבי אלחייני על תכנונו האדריכלי של משפט אייכמן באולם ז'ראר בכר בירושלים, XNET >>>

נורית ליסובסקי יצירה בשניים

"יהלום וצור תכננו גנים יפים ונושמים, גנים שיש בהם פעילות ומנוחה, צמיחה וקמילה, לבלוב ופריחה, שכשוך והשתקפות, אור וצל, צליל וריח - מקומות עם אנשים ועם סיפורים. >>>

נורית ליסובסקי, דיאנה דולב תבנית נוף

תיאור עבודתם המשותפת של ליפא יהלום ודן צור הוא מבחינות רבות כתיבת ההיסטוריה של אדריכלות הנוף בישראל. במהלך ששת העשורים שבהם פעלו, בחפיפה כמעט מוחלטת לשנות קיומה של המדינה, השתנתה הארץ ללא הכר כאשר יהלום וצור ממלאים תפקיד מרכזי בהתוויית דמותה החזותית החדשה. >>>

דוד גורביץ', דן ערב על התרבות: ביקורת, תקשורת וחיי היומיום

מורה זן אחד אומר: חיי האהבה של שחקנים ושחקניות הם תמיד כישלון. הסיבה היא התרגול; הם התאמנו יותר מדי ועתה הלב אינו יכול לתפקד. מתברר כי אימון–יתר מוביל אל השגרה, ובסופו של דבר אל המובן מאליו. >>>

וזהו סוף הזיכרון: מי יציל את ארכיון אדריכלות ישראל

"בהחלטה מעוררת סערה, החליטה ועדת פרס רכטר כי אין אדריכל צעיר שראוי לפרס. צבי אלחייני, שהקים ומנהל בהתנדבות את גוף התיעוד האדריכלי היחיד בישראל, הגיב בזריזות וסגר את הארכיון. חברי הוועדה אינם סבורים שפרויקט תיאורטי צריך לזכות - אבל אם זו הגדרת התנאים, מדוע לא?"
מיכאל יעקובסון על החלטת שופטי פרס רכטר לאדריכלות שלא להעניק הפעם את הפרס לאדריכל הצעיר לצבי אלחייני ולארכיון האדריכלות הישראלית, XNET >>>

רם קולהאס גודל או בעיות גודל

מעבר לקנה-מידה מסוים, אדריכלות מקבלת תכונות של 'גודל'. הסיבה הטובה ביותר לדון ב'גודל' היא זו שנתנו מטפסי האוורסט: "מפני שהוא שם".
'גודל' הוא אדריכלות אולטימטיבית. >>>

הסדנה השלישית למחקרים בתרבות חזותית

הסדנה למחקרים בתרבות-חזותית, המתקיימת זו השנה השלישית במסגרת התכנית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן, תבקש לבחון את היחסים בין ראייה לבין מכשירים. >>>

ללמוד מ'ללמוד מלאס וגאס'

"הוצאת בבל ממשיכה במפעל החשוב של תרגום המניפסטים המרכזיים של אדריכלות המאה ה-20 לעברית. אחרי לה-קורבוזיה, אדולף לוס וג'יין ג'ייקובס ולפני רם קולהאס, הגיע זמנם של ונטורי, סקוט בראון ואייזנאוור ושל אחד הטקסטים המכוננים של הפוסט מודרניזם באדריכלות - 'ללמוד מלאס וגאס'."
ערן טמיר טאוויל על ספרם של ונטורי, בראון ואייזנאוור "ללמוד מלאס וגאס". הבלוג ערסיטקטורה, אתר רשימות >>>

רם קולהאס אז מה בעצם קרה לאורבניזם?

"מאחר שאיננו אחראים, עלינו להיעשות בלתי אחראים. בנוף של תועלתנות גוברת ושל חוסר יציבות, האורבניזם לא חייב עוד להיות הנכבדה שבבחירותינו; האורבניזם יכול לקחת את עצמו בקלות, להיעשות 'מדע עליז' - אורבניזם קל. >>>

פול ואלרי בעייתם של המוזיאונים

איני אוהב את המוזיאונים יתר על המידה. רבים מהם נהדרים, אף אחד אינו מענג. לרעיונות של סיווג, שימור ותועלת ציבורית, שהם מובנים וראויים, אין כמעט קשר לתענוגות. >>>

איתמר לוי נשב סביבו ונדבר

דיבורים על שפת החור בפסיכונאליזה, בספרות ובאמנות. >>>

קונקרטי וכבד

"בספר נחשפים מירב הפרויקטים של אברהם יסקי. התיאורים והניסוחים הבהירים, נוגעים בפרויקטים השונים בכל ההיבטים האפשריים, הפרטיים והציבוריים, החברתיים והמקצועיים, הפשוטים והמורכבים. הספר הוא למעשה אנציקלופדיה לאדריכלות שמתארת את התפתחות המרחבים הסגורים וגם אלו הפתוחים שהוקמו כמעט מאז קום המדינה."
יוסי מטלון על ספרו של שרון רוטברד "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית", Architimes - האתר הישראלי לאדריכלות וסביבה >>>

בנייה מחדש

"אחרי שנים של ביקורת קשה זוכה לאחרונה האדריכלות הישראלית המודרניסטית של שנות החמישים והשישים, זו שעיצבה את הנוף הישראלי, להערכה מחודשת. כיצד הפכו השיכונים לעולים והבטון החשוף למופת של 'פשטות עניינית'? והאם יש לכך קשר לפריחת הקניונים ומגדלי היוקרה?"
זיוה שטרנהל על ספרו של שרון רוטברד "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית", הארץ ספרים >>>

על אדריכלות קונקרטית

"רוטברד ממנף את הקריירה העשירה , שלא לומר מדהימה, של אברהם יסקי, כדי לתקוף באומץ נושאי יסוד של האדריכלות הישראלית."
ערן טמיר טאוויל על ספרו של שרון רוטברד "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית".
בלוג "ערסיטקטורה", רשימות >>>

הבניין הציוני

"סיפורו של האדריכל אברהם יסקי הוא סיפורה של האדריכלות הציונית בישראל."
דקל גודוביץ' על ספרו של שרון רוטברד "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית", וואלה >>>

אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני השוק הקמעונאי של באר שבע

השוק הקמעונאי של באר שבע נבנה ב- 1962 בקצה אזור המרכז האזרחי במזרח העיר. >>>

על אברהם יסקי

מבחר ציטוטים מהעיתונות על אברהם יסקי >>>

אברהם יסקי בעיות צורה בארכיטקטורה

(דברים בכנס "הארכיטקטורה הישראלית לאן?", אמצע שנות ה- 70)

במסגרת הנושא הכללי "הארכיטקטורה הישראלית לאן?", בחרתי להעלות את עניין הצורה בארכיטקטורה לוויכוח. >>>

שרון רוטברד אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית

ב-1952, אברהם יסקי ושותפו שמעון פובזנר תכננו את הפרויקט הראשון שלהם, כיכר מלכי ישראל (כיום כיכר רבין). יסקי היה אז בן 25.
בחמישים וחמש השנים הבאות עשה יסקי את אחת הקריירות המזהירות בתולדות האדריכלות בישראל. >>>

RSS   צרו קשר   רשימת דיוור   English   חזרה לראש הדף

Created by: Zzzen   Design: eFshar   Copyright © Babel LTD. All rights reserved

בית